Intensieve weken - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Ivar Roerink - WaarBenJij.nu Intensieve weken - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Ivar Roerink - WaarBenJij.nu

Intensieve weken

Door: Ivar Roerink

Blijf op de hoogte en volg Ivar

08 November 2014 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Het is weer tijd om een leuke blog te schrijven voor de mensen waar ik vaak aan denk. Het schrijven van een blog op z'n tijd geeft me rust en het is lekker om sommige dingen te kunnen delen. Deze week weer ontzettend veel mee gemaakt. Soms krijg je het gevoel dat je in een soort van stroom komt en dat elke dag het zelfde is en op die momenten maak ik vaak weer wat leuks mee. Dat houd me scherp en zo kan ik de gasten in het restaurant wat extra aandacht geven waar ze niet om vragen.

Persoonlijk denk ik dat ik een van de mooiste banen heb die er bestaat. Daar zullen de meningen erg over verschillen maar ik kijk altijd naar de positieve kanten. Ik werk in Nederland en nu in Zuid-Afrika in geweldige bedrijven met hoge kwaliteit qua food and drinks. Je probeert je gasten te vermaken zoals je zelf vermaakt zou willen worden als je een dagje uit eten bent. De hoge kwalitiet van het eten en drinken is er, alles is vers en komt uit de omgeving. Elk product heeft zijn eigen verhaal, en ik als gastheer mag het presenteren, er stiekem mee pronken en de complimenten in ontvangst nemen. Maar het allermooiste is de gasten die met een grote brede glimlach het restaurant verlaten en deze avond niet snel zullen vergeten door de schitterende gerechten en de uitstekende service die werd verleend. Dit is waarom ik zo van mijn vak houdt. Iedereen is gek op eten en drinken op zijn/haar eigen manier en ik heb de eer om er dag en nacht mee te werken!

Afgelopen week gegeten bij het bedrijf waar ik zelf werk, Overture! Het 7e beste restaurant in Zuid-Afrika. Het is leuk om de andere kant van het restaurant te zien zodat je weet hoe een gast zich voelt als die op jou positie zit. Het was een mooie ervaring en super lekker eten. Ik had 6 gangen met uiteraard een wijnarrangement erbij. Ze maken alles zelf in dit restaurant. Zo kregen we eerst een broodplankje met twee verschillende soorten brood, koriander ciabatta en noten met rozenijnen healt brood. Het eerste gerechtje bestond uit een aspergus salade, dat werd vervolgt door gefrituurde octopus and squid met advocado en radijs. De andere gerechten bestonden uit, koeientong met verschillende bietsoorten, Angelfish met een saus van worteltjes, het hoofdgerecht was entrecote met aubergine en zilveruitjes en het dessert bestond uit lemon posset met verse nectarine en nectarine sorbet. Goed verwent dus!

De dag erna voor het eerst echt wezen stappen bij de Livingroom, wat een geweldige nacht. Wat ik echt gaaf vond is dat het gewoon is hier om naar dit soort clubs te gaan in smoking of in iedergeval netje gekleed. Het leek voor mij een georganiseerd Gala. Het was niet zo super groot, wat het gezelliger maakte want het was ook niet zo heel druk. Het is net een grote familie, iedereen praat met elkaar en er is een gemoedelijke sfeer. Het grappigste was voor mij, dat als iemand wist dat ik uit Nederland kwam er ineens een hoop vragen voor me waren. Twee heerlijke vrije dagen!

Als je dit zo leest klopt de titel niet met het relaxte leven dat ik heb op mijn vrije dagen. Maar de werkdagen waren zwaar en intensief. De dagen worden langer door de toenemende drukte, deze week een dag gehad van maar liefst bijna 17,5u. Als je dan maar 3 a 4 uur hebt om te herstellen en dan begint de volgende werkdag kan je de vrije relaxte dagen tusendoor goed gebruiken. Ook speelt het warme weer mee, voor mij is het echt wennenn dat het in de middag rond de 30 graden is en helemaal in het zwart gekleed aan het werk ben. Ik houd mezelf nu vast aann twee liter water drinken, dan voorkom ik vocht tekort of erge hoofdpijn. Toch blijft het onwijs leuk allemaal en de dagen worden langer maar de drukte geeft me energie. En elke dag leer ik weer meer, niet altijd in werk opzicht maar ook over de verschillende culturen. Ik leef nu mee met de Zuid-Afrikaanse cultuur en nu kan je steeds beter zien dat dit wel echt de andere kant van de wereld is en niet op een Euopees land lijkt. In sommige opzichten heeft het zijn voordelen maar natuurlijk ook nadelen. De verchillen tussen Afrikaanse landen onderling zijn ook enorm. Als je kijkt naar de Europese landen dan hebben ze altijd wel wat gemeen, hier is het verschil van landen enorm groot. Ik werk met mennsen uit Nigeria en die staan wel degelijk anders in het leven dan de echte Zuid-Afrikaanse mensen.

Ik heb tegen me zelf gezegt dat ik elke week iemand wil verrassen met iets, iets wat die ander blij maakt en wat ik kan missen. Gisteren kwam er een oude vrouw bij me toen ik de winkel uitliep en vroeg me om geld. Ik zei tegen der waarvoor wil je het gebruiken. Waarop ze antwoorden met ik wil graag wat brood kopen. Ik vertelde haar dat ik geen geld kon geven maar dat ik net boodschappen had gedaan. Ze mocht brood uitkiezen uit mijn tas. Het was ontzettend lief en ze pakte een wit bolletje en bedankte. Voordat ze weg liep gaf ik der een tasje met een extra bolletje waarop ze zei: god zal over je waken vanavond en je bent een goede jongen. De reden dat ik dit doe is om een ander gelukkig te maken en ik kan het missen. Op het moment dat je stopt met lopen en je geeft wat brood of drinken aan een vreemde die het echt goed kan gebruiken, krijg je naar het zijn van hun glimmende ogen en een breedde lach zonder tanden, KIPPENVEL! En het maakt mij geen betere jongen maar het maakt die vrouw een gelukkiger mens.

  • 15 November 2014 - 18:53

    Tine Roerink.:

    Hoi Ivar
    Ik heb je reis verslag gelezen.Je maakt wel veel leuke dingen mee. Het is wel hard werken en lange dagen.
    IK hoorde van je Vader dat je ziek was geweest. knap maar snel weer op,en zorg goed voor jezelf.
    Hier is alles goed.
    Groetjes en kusjes Oma Tine.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ivar

Ik ben Ivar Roerink, 21 jaar en woon als ik in Nederland ben in Warnsveld. Mijn reis zal gaan over Zuid-Afrika waar ik 5 maanden zal leven en werken!

Actief sinds 06 Aug. 2014
Verslag gelezen: 205
Totaal aantal bezoekers 5545

Voorgaande reizen:

01 September 2014 - 24 Januari 2015

Zuid-Afrika

Landen bezocht: