Als toerist door Zuid-Afrika - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Ivar Roerink - WaarBenJij.nu Als toerist door Zuid-Afrika - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Ivar Roerink - WaarBenJij.nu

Als toerist door Zuid-Afrika

Door: Ivar roerink

Blijf op de hoogte en volg Ivar

30 September 2014 | Zuid-Afrika, Kaapstad

De eerste week vloog voorbij, onwijs leuke werk week gehad en gisteren de eerste dag als een tourist door Cape Town gelopen.

Werkweek:
De dagen waren lang en erg vermoeiend door alle nieuwe ervaringen om me heen. Maar aan de andere kant had ik ook niet z'n mooie eerste werkweek verwacht. Omdat ik hier ook ben om mijn Engelse taal te verbeteren had ik in overleg met Bertus (de eigenaar en Chef) afgesproken dat ik de eerste twee weken vooral ging kijken naar hoe het hier in Zuid-Afrika te werk gaat. Maar omdat mijn Engelse taal zich sneller ontwikkelde dan verwacht mocht ik Zaterdag avond mijn eerste eigen tafels bedienen. Wat Gaaf! klinkt natuurlijk wat raar want dat is me werk in Nederland ook, maar het was een beloning op het harde werken en leren van een andere taal. Het team waar ik mee werk is fantastisch en het staat heel erg open om mij te helpen met van alles. De dagen vlogen dan ook aan me voorbij en heb me plekje al in de groep gevonden. Het is grappig om te zien dat alle koks blank zijn en ik de enige blanke ben in de bediening. In het bedrijf waar ik werk is er geen onderscheid tussen blank of zwart, er worden natuurlijk wel ouderwetse grapjes gemaakt naar elkaar over de huidskleur maar het is mooi te zien hoe ze ook onwijs goed kunnen samen werken. Op straat gaat dat wel iets anders, ik woon in een wijk met vrijwel alleen maar zwarte mensen en ik word constant nagekeken en om geld gevraagd. Dat was de eerste dagen wel lastig als een jongetje van 3 jaar naar je toekomt en vraagt om geld voor een broodje en hij kijkt je met tranen in zijn ogen aan. Bertus vertelde me dat je nooit geld moet geven, maar als een jongetje vraagt om geld voor een broodje kan je hem wel een broodje geven als je dat toevallig hebt.
Ik stond de eerste week ook te kijken wat de gasten allemaal aan me vroegen in het restaurant, ik had namelijk nieuwe werkkleding gekocht in Nederland voor ik vertrok. En iedereen vraagt of ze het mogen overkopen of waar ik het vandaan heb. Vooral mijn pantelon en mijn zwarte truien. In 1 woord was de eerste week dus: Fantastisch!

Mijn werkrooster:
Zondag : 0900u - 2000u
Woensdag :0800u - 2030u
Donderdag :0900u - 2200u
Vrijdag : 0900u - 0000u
Zaterdag : 0900u - 0130u

Cape town:
Wat een geweldige stad! ik kan het niet anders benoemen.
Ik was samen met een Zuid-Afrikaanse vriend, hij kon mij de toeristische plekjes laten zien maar ook het leven van de mensen die hier wonen en leven. Het was een indrukwekkende dag en hij vertelde een hoop over de geschiedenis. Eerst gingen we naar Hout Bay, vanaf daar gingen we met een boot naar een prachtig eilandje. Het eiland van de zeehonden, kijk de bijgevoegde foto's, schitterend om te zien hoe ze onder de boot door zwommen en hoog sprongen. De onderkant van de boot was deels van glas, heb me ogen uitgekeken van de zeebodem en de zeedieren die er zwommen. Daarna reden we door langs de Tafelberg, helaas was het te bewolkt om daar naar boven te gaan dus dat staat gepland voor een andere keer. Hij vertelde een verhaal over de tafelberg en de berg ernaast genaamd Jezus berg. En aan de andere kant zag je 12 bergtoppen, de andere 12 die ook aan de tafel van Jezus zaten. Het is een Christen verhaal dat god deze bergen heeft gemaakt. Onwijs indrukwekkend om allemaal aan te horen en te zien. Vanuit daar zijn we een andere berg op gegaan genaamd: Signal Hill. Zo konden we de hele stad bewonderen en ook het Grootste stadion van het WK2010 zien. Elke dag om 1200uur werden daar kanonnen afgeschoten vanuit vroeger uit. Dit hebben we vanaf bovenaf kunnen bewonderen en gehoord. Toen zijn we langs de kust Cape Town weer ingereden en wezen eten bij een ontzettend leuk Zuid-Afrikaans restaurant of beter gezegd winkel. het was een overvolle winkel en alles was te koop. Het was eerder een beetje rommelig en het leeg op een kringloop winkel in Nederland alleen dan was alles wat hier stond handgemaakt. Het rook binnen ontzettend lekker naar eten en zagen achter in de winkel een klein tafeltje staan. Daar heb ik mijn eerste echte Zuid-Afrikaanse lunch gehad. Het was meer dan geweldig en we kregen er zelf gemaakt opgerold brood bij. Met dit brood kon je stukjes eten pakken en opeten. Lekker genieten van heerlijk eten met je handen dus! Een mooie lekkere rode wijn uit deze streek erbij en mijn dag kon al niet meer stuk. Daarna hebben we rond gewandeld in de stad, langs de winkels en de kleine gezellige kraampjes die overal stonden. Wat een prachtig gezicht was dat, alles wat we zagen was handgemaakt, Onvoorstelbaar! Daar ook mijn eerste souvenier gekocht voor als ik terug ga naar Nederland. Ben bang dat een extra koffer wel nodig gaat zijn als ik terug ga haha. Als laatste zijn we wezen kijken bij het Nederlandse kasteel dat daar gevestigd is en vanwaaruit de Nederlanders toen die tijd het rijk probeerde over te nemen. Schitterend om te zien, en uiteraard heel erg herkenbaar! De wit/blauw tegeltjes met koeien,klompen en boeren waren daarvan een mooi voorbeeld. Op een gegeven moment stonden we naast Nederlanders en ik schoot in de lach om wat ze zeiden maar Damian, mijn Zuid-Afrikaanse vriend verstond het natuurlijk niet dus zat me gek aan te kijken hahah. Om de dag helemaal goed af te sluiten zijn we heerlijk gaan eten bij een steakhouse. Weer super gegeten en daarna moe maar voldaan de auto in gestapt en terug gegaan naar huis. Ik kijk uit naar volgende week, elke week als we tegelijk vrij zijn maken we een trip door Zuid-Afrika om zo de mooiste dingen te zien.

  • 01 Oktober 2014 - 23:50

    Heidi:

    Weer een schitterend verhaal Ivar!
    Met zulke lange werkdagen is prettige ontspanning ook wel nodig. Tsjonge, jonge, gelukkig beleef je er veel lol aan. Ik kijk uit naar de volgende ontdekkingen. Groetjes

  • 02 Oktober 2014 - 21:28

    Inge Roerink:

    Hoi Ivar,
    Wat fijn dat je zo veel mooie ervaringen op doet! Leuk dat je optrekt met een Zuid-Afrikaanse vriend. Zo leer je het land echt kennen. Spreek je met hem Engels of Zuid-Afrikaans?
    Even wennen ...... Het gebedel van zulke jonge kinderen. Pepijn vond dat destijds ook lastig.
    Hij realiseerde zich ook hoe goed we het hier hebben.
    Ik blijf je verhalen en foto's volgen. Geniet verder!
    Groet Inge

  • 05 Oktober 2014 - 09:39

    Ivar Roerink :

    Dag Inge,

    Sorry voor de late reactie, heb een drukke week achter de rug.
    Het is fantastisch hier en vermaak me super!
    Ik spreek met hem Engels, zo kan ik het beter leren:)
    Hij kan ook geen Zuid-Afrikaans, alleen wel verstaan. Dat maakt met makkelijker wanneer in een woord echt niet weet, dan zeg ik het in Nederlands en helpt hij me.

    Xx ivar

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ivar

Ik ben Ivar Roerink, 21 jaar en woon als ik in Nederland ben in Warnsveld. Mijn reis zal gaan over Zuid-Afrika waar ik 5 maanden zal leven en werken!

Actief sinds 06 Aug. 2014
Verslag gelezen: 286
Totaal aantal bezoekers 5540

Voorgaande reizen:

01 September 2014 - 24 Januari 2015

Zuid-Afrika

Landen bezocht: