Het indrukwekkende Zuid-Afrika - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Ivar Roerink - WaarBenJij.nu Het indrukwekkende Zuid-Afrika - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Ivar Roerink - WaarBenJij.nu

Het indrukwekkende Zuid-Afrika

Blijf op de hoogte en volg Ivar

22 September 2014 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Het is maandag, de 3e hele dag dat ik verblijf in Zuid-Afrika.
Ik heb nu al in 3 dagen zoveel indrukwekkende dingen gezien, het zal een lange blog worden om zo de eerste dagen in te halen.

De voorbereiding:
Ik ben twee maanden heel intensief bezig geweest met de voorbereidingen en voornamelijk het regelen van een visum. Het e-mail contact met Bertus Basson, mijn chef in Zuid-Afrika verliep snel en voorspoedig en voor ik het wist was het rond. Ik zou stage gaan lopen in Zuid-Afrika! Echt te bevatten was het nog niet, dat kwam toen het regelen van het visum z'n dilemma was. Voor een Exchange visum, (visum voor onbetaald werk) moet je naar Den Haag. Ik ben maar liefst 7x in Den Haag geweest, de eerst keer was ik er om informatie in te winnen. Daarna werd ik 4 keer naar huis gestuurd omdat ik bijvoorbeeld een stempel miste of ik had maar 5 stempels inplaats van 10... En op 1aug was de wet vernieuwd en miste ik een Zuid-Afrikaanse verzekering. Begin op tijd met het regelen van een visum in welke vorm dan ook! Ik heb mijn vliegticket van 1september moeten annuleren door de omstandigheden van het visum. Maar na elke keer netjes te luisteren en het opnieuw proberen werd het de 6 keer eindelijk goed gekeurd. Het was definitief, ik ga naar Zuid-Afrika! 19september was de nieuwe datum dat ik zou vertrekken, 5dagen voordat ik vertrok kon ik mijn visum ophalen. Nu was alles rond, nog een paar dagen genoten in Nederland van vrienden en familie.

Zaterdag 20-09:
Na een slechte nacht van alle zenuwen en de nieuwe geluiden rond om mijn woning, stond ik om 0800u op. Het huis was leeg, de twee anderen die me de avond ervoor hadden thuisgebracht waren alweer weg. Ik denk dat ze moesten werken, het waren twee collega's. Ik nam de tijd om eens het huis te bekijken, rond 1000u stond chef Bertus Basson voor de deur en gaf me de sleutels en legde alles uit. Om het huis in te komen moet je maar liefst 2poorten en 1ijzeren deur door, het alarm eraf halen en de gewone deur van het slot halen. Hij keek me gelijk lachend aan en vroeg; do you have this also at your home in the Netherlands?
De dag was verder voornamelijk erg rustig. Ik moest de omgeving alleen verkennen alleen wel voor het donker thuis zijn ivm de criminaliteit. Allereerst had ik wat eten gehaald en daarna heerlijk de gehele dag genoten op het strand. Ik moet immers ooit eens proberen bruiner thuis te komen dan me vader en hoe kan dat beter dan 4 maanden genieten van een zomerse zon!
Toen ik terug kwam waren alle winkels al dicht, en het begon donker te worden dus uiteten was geen optie. Me eerste avondmaal bestond uit een broodje en water.

Zondag 21-09:
Dit was ongetwijfeld mijn meest indrukwekkende dag. Het begon rustig, 0800u in de auto voor mijn eerste werkdag. Alles op z'n tijd, eerste twee werkuren waren genieten van de omgeving en een bak koffie. Daarna in alle rust met maar liefst 7man bediening het bestek en de glazen poleren. Echt haast of tempo is er niet bij, want de resterende uren tot de lunch begon was voornamelijk relaxed elke stoel checken en de tafels nogmaals nalopen of alles goed stond. Om 1200u begon de lunch, het was volle bak! De Chef bepaalde elke dag of het binnen of buiten werd geserveerd maar alles behalve allebei. Dat was te veel werk, ik dacht bij mezelf hier moet iedereen toch aan kunnen wennen. Ik heb voornamelijk gekeken naar hoe alles in zijn werk ging, even in de keuken gestaan om de gerechten te zien en aan tafel geluisterd naar de uitleg van de sommeliers. Met Bertus in overleg besloten dat ik de eerste twee weken mee kijk en vragen stel om zo mijn Engelse taal onder de knie te krijgen en zodat ik na twee weken gelijk volle bak aan de slag kan en alles ken. Elke dag word er een nieuwe kaart gemaakt voor die dag meestal zijn het kleine aanpassingen. Het menu bestaat immers maar uit 3voorgerechten, 4hoofdgerechten en 3nagerechten waarvan altijd 1kaas is. En elke week heeft de kaart een grote aanpassing met totaal nieuwe gerechten. Op zondag is er alleen maar lunch dus was mooi oprijd klaar. Ik had met het hele team een bbq bij de chef thuis, vóórdat we daar heen gingen moesten we iemand thuis brengen. We reden op een snelweg en op een gegeven moment sloegen we af, en reden een town ship in. Wat ik daar zag zal ik niet snel vergeten, over kleine kinderen die net konden lopen helemaal alleen en huizen gemaakt van papier en ijzeren platen. Dit was best wel schokkend zeker als je het niet ziet aankomen. Op de hoeken van de straten waren wat kampvuurtjes waar vlees op werd gegaard en waar iedereen met een bordje langs kon lopen en zo wat te eten had. Dit was het meest indrukwekkende van de dag, het andere leven in zuid-Afrika dat ik nog niet had gezien. Na dat we daar weer weg gingen stond er nog een gezellige avond bij de chef op het programma. Heerlijk gebbq en daarna kwam ik thuis. Mijn twee collega's waren weg, ze hadden vandaag de laatste dag bij overture dus het huis was voor mij alleen. Beetje spannend was het wel, overal geluiden en dingen die je niet kent.

Maandag 22-09:
Weer een nacht van weinig slaap maar heb zin in vandaag. Een dagje om goed te kunnen rond kijken. Me kamer een beetje leuk gemaakt en me spullen uit gepakt. Rond 1400u ben ik naar de winkel geweest even boodschappen gedaan en een Zuid-Afrikaans abonnement afgesloten. Verder genoten van de dag en die is nog bezig. Ik ga zo even lekker Nasr het strand nog gauw wat mee pikken van de mooie zee en het heerlijke leven hier. Het is vandaag maar liefst 29graden... Ook al koelt het onwijs snel af wanneer de zo'n weg is het blijft lekker. Alleen als het ook echt donker is, kan ik beter de deur open hebben. Het is warmer buiten als binnen en er is geen verwarming. De huizen zijn zo gemaakt dat het koel is voor in de middag wanneer de zo'n er pal op staat. Het voelt al als me eigen huisje en ben blij dat ik internet heb om zo contact te hebben met iedereen.

  • 22 September 2014 - 15:16

    Evert Bor:

    als je straks aan al die nachtelijke geluiden gewenst bent, zal een nachtdienst draaien ook geen probleem mee zijn. Zal ik je alvast inroosteren?

  • 22 September 2014 - 15:30

    Elles :

    Ha Ivar.

    Wat cool om al wat van je avontuur te lezen! Ga er lekker van genieten zolang het kan voor je het weet ben je weer in dit koude kikkerlandje! Ben stiekem jaloers op je!

  • 22 September 2014 - 15:34

    Melanie Boogaarts:

    klinkt allemaal gaaf en indrukwekkend ieff ! succes !

  • 22 September 2014 - 17:56

    Aymay:

    hee lieve Iv,

    Wat ontzettend leuk om zo van je te horen, erg indrukwekkend hoor! Geniet lekker en ik spreek je snel

    Xx

  • 22 September 2014 - 20:52

    Annet :

    Hoi Ivar!
    Wat leuk om op deze manier te laten weten hoe het je gaat daar ver weg in Zuid Afrika!

  • 23 September 2014 - 12:56

    Ivar Roerink:

    Leuk dat jullie reageren op mijn blog! Het is een schitterend land en ga hier nog veel dingen leren en zien

  • 23 September 2014 - 23:49

    Heidi Roessink :

    Hallo Ivar, wat tof dat je in Zuid Afrika nog meer werkervaring op kunt doen!
    Super land en ik wens je een prachttijd daar toe!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ivar

Ik ben Ivar Roerink, 21 jaar en woon als ik in Nederland ben in Warnsveld. Mijn reis zal gaan over Zuid-Afrika waar ik 5 maanden zal leven en werken!

Actief sinds 06 Aug. 2014
Verslag gelezen: 553
Totaal aantal bezoekers 5535

Voorgaande reizen:

01 September 2014 - 24 Januari 2015

Zuid-Afrika

Landen bezocht: